Magnus – Säljare [2020-03-23] Magnus Öst, vad har du för bakgrund? Jag är mer eller mindre uppvuxen i familjeföretagets verksamhet i Småland och började med att arbeta där under helger och lov. Företaget tillverkar och monterar bland annat transportörer och liknande utrustning till såg- och timmerindustrin. Jag är utbildad ”Key account manager” och har arbetat med sälj under hela mitt yrkesverksamma liv. Jag har bland annat varit säljare hos Lindt och Heinz i över 10 år. Vilket år började du arbeta på Borga? 2016 Hur kommer det sig att du arbetar här? Fram till 2015 bodde vi i Göteborg. Efter flytten till Skara fick jag via personliga kontakter kontakt med Borgas dåvarande säljledare. Jag blev intresserad av företaget och såg många fördelar med Borga som arbetsgivare. När de behövde förstärka säljteamet passade jag på, inte minst för att jag såg tjänsten som utmanande och intressant för min personliga utveckling som ledare. Säljledare, vad innebär en sådan roll i Borga? Jag är en operativ ledare, det innebär att jag har en delad roll. Ungefär halva min tid lägger jag på säljarbete och resten på att leda säljteamet. Jag planerar, arbetar med budget och uppföljning. Jag coachar och leder mina kollegor på vad jag själv anser ett lyhört och transparent sätt. Vi är verkligen ett team, ett drivet och framgångsrikt gäng. Det är en ynnest och superkul att ha så engagerade, ambitiösa och kompetenta kollegor. Kan du kort beskriva en vanlig arbetsdag? Då jag är säljare inleds oftast dagen med uppföljning av pågående kundärenden och hantering av inkomna förfrågningar. Det kommer ständigt in nya leads, dels via telefon, e-post och besök. Vår säljavdelning har öppet och kunder är välkomna in. Ofta är det proffskunder som kommer in, det kan vara lantbrukare och lokala byggföretag som önskar material eller råd till sina bygg- och renoveringsprojekt. Jag uppskattar mixen mellan de olika kontaktvägarna, jobbet är roligt och utmanande. Det är en stor bredd på kundtyperna, deras behov och kunskaper. Vår roll som rådgivare är ofta större än säljrollen. Vi har stor kunskap och erfarenhet, det gör att vi oftast kan ge råd och tips som underlättar för kunden. Parallellt med säljarbetet har jag också en roll som ledare. I den ingår att löpande planera och följa upp verksamheten för vår avdelning. Jag har även ständig kontakt med vår produktion i Skara där vi valsar våra plåtprofiler. Det är viktigt att stämma av produktionstider och utveckling av vårt sortiment etc. Avdelningen för Plåt och byggtillbehör arbetar som spindeln i nätet, vi blir ofta kontaktade av våra egna projekt- och montageavdelningar. Då vi besitter stor kunskap kring produkterna (ofta ner på detaljerad nivå) gör det oss till värdefulla bollplank. Vilka är de främsta utmaningarna för dig och dina kollegor/avdelning framöver? Vi är framgångsrika och det är viktigt att vi fortsätter att ta god hand om våra befintliga kunder. Vårt team består av drivna medarbetare som siktar högt, det gör att vi vill bearbeta nya marknader och fortsätta växa. Vi har en ny produkt, en högprofilsplåt (TR136). En utmaning är att få ut den på marknaden och lära kunderna vad produkten kan användas till och vilka fördelar den har, kontra andra alternativ. Det finns sedan tidigare etablerade aktörer med egna produkter på marknaden, det kommer bli en spännande resa ta marknadsandelar i det segmentet. Vi är just nu mitt uppe i en rekryteringsprocess, med allt vad det innebär. Det är både roligt och intressant. Många ansökningar och intressanta möten har det blivit så här i början av året. Vad tycker du är det roligaste i ditt arbete? Det blir många möten med våra kunder, de är mycket givande. Oavsett om det är kontakt via e-post, telefon eller ansikte mot ansikte. Det är utvecklande att hjälpa och ge råd åt andra. Kombinationen av att möta både byggproffs, lantbrukare och privatpersoner gör att jag behöver kunna ställa om snabbt och kunna svara på stort som smått. Jag uppskattar också att jag har möjlighet att påverka arbetet internt. Det är roligt att få vara med att driva saker framåt. Jag gillar att bidra. Det är skoj att gå till jobbet och vi har ett bra arbetsklimat. På Borga är organisationen på ett sätt som gör arbetet lätt och smidigt. Kan du sammanfatta ditt arbete i en enda mening? Omväxlande, utmanande och roligt – med kundens behov i fokus.