Ny ekonomichef [2020-02-14] Ola Hektor tillträdde rollen som ny ekonomichef den 1/12-2019. Ola har lång erfarenhet av ekonomiområdet och har en bakgrund från bland annat Skatteverket och PwC. Under de senaste 2,5 åren har han ingått i Borgas ekonomiteam, under ledning av koncernens CFO Magnus Karlsson. VD Anders Paulsson säger: Med Ola i förarsätet och avdelningsansvarig för ekonomiteamet får Borga Plåt AB en engagerad och närvarande ekonomichef med stort intresse för den operativa verksamheten. -Inspirerande, utvecklande och roligt, säger Ola om den nya rollen. Tre snabba Varför blev det bygg- och industribranschen? Att det blev bygg- och industribranschen för mig var nog mest en slump. Däremot hade jag väldigt bra koll på Borga då jag arbetat som konsult för bolaget tidigare. Jag har alltid känt att Borga är ett väldigt spännande företag och att jag gärna skulle vilja arbeta här då jag gillar kulturen och entreprenörsandan som finns i bolaget. Så när chansen dök upp så var det bara att slå till! Jag hade inte speciellt mycket erfarenhet från branschen men har så smått börjat lära mig om allt från hur man valsar plåt till vad som gäller i ett entreprenadavtal. Jag tycker att för en ekonomichef är det viktigt att försöka förstå hela verksamheten för att både den externa redovisningen ska blir rätt och för att kunna bidra med intern uppföljning på ett bra sätt. På vilket sätt kommer det märkas att du tar över rollen som ekonomichef? Förhoppningsvis kommer det märkas på så sätt att jag vill att ekonomiavdelningen ska vara väldigt involverade i verksamheten. Självklart ska vi sköta bokföring och rapportering till myndigheter men utöver det ska vi hjälpa alla andra i organisationen att göra ett bra jobb. Det kan vara i form av att skapa bra och tydliga beslutsunderlag för våra chefer eller hjälpa våra projektledare att följa lönsamheten i projekten. För många ekonomiavdelningar är digitaliseringen och en hög förändringstakt stora utmaningar. Hur ser du på detta ur ett Borgaperspektiv? Digitalisering och automatisering ger väldigt stora möjligheter för företag att förenkla administrationen och utvecklingen går väldigt fort. Det är viktigt att Borga utnyttjar de verktyg och lösningar som finns och som kommer att skapas de närmaste åren. Dels för att bli effektiva i vårt administrativa arbete vilket ger tid över till att göra andra saker. Det gäller både personalen på ekonomiavdelningen som istället för att lägga mycket tid på traditionell bokföring kan göra saker som ger mer värde till bolaget, men även övriga personal som enklare kan sköta administrativa uppgifter så som reseräkningar och attester av leverantörsfakturor och istället fokusera mer på att hjälpa våra kunder. Det är även viktigt att arbeta modernt för att kunna vara en attraktiv arbetsgivare. De arbetsuppgifter som kan digitaliseras och automatiseras är ju främst de som inte är speciellt kul att hålla på med. Om vi får en dator att göra dessa uppgifter åt oss så blir jobbet roligare!